Vizsgához köthetik a nagyobb drónok használatát

Idehaza is egyre népszerűbbek a repülő szerkezetek, ám egyelőre még nem készült olyan átfogó tervezet, amely szabályozná használatukat.

A drónok nemcsak a repülés szerelmeseinek okozhatnak felejthetetlen perceket, nem kizárt, hogy rohamos fejlődésük eredményeként a jövőben a mindennapjaink részévé válnak. Dubajban például már tesztelik azokat az eszközöket, amelyek a postások helyett kézbesíthetik majd a leveleket, küldeményeket. A kis gépek Magyarországon is egyre népszerűbbek, bár pontos adatok egyelőre nincsenek arról, hogy hány repked az égen. Sokan hobbiként tekintenek rájuk, másoknak azonban a hivatásukhoz is nélkülözhetetlen. Erről beszélt a Kossuth Rádiónak Lőrincz Mátyás légifotós is, aki tíz éve még siklóernyőről készített felvételeket és videókat, manapság azonban már drónokat használ.

Mint mondta, a komoly pilótatudás ellenére is kockázatos munka volt siklóernyővel dolgozni, a drónok azonban sok terhet levesznek a válláról. A kis szerkezetekkel alacsonyabb magasságban vagy akár egy helyben repülve is lehet fotózni, filmezni, ezért hasznosabbak a mindennapi munka során. A professzionális eszközök ráadásul akár 10 kilogrammos kamerákat is szállíthatnak, amivel olyan minőségű felvételeket lehet készíteni, mint a földön használt társaikkal.
Kossuth Rádió

A drónok rohamos tempóban fejlődnek, egyes eszközök már arra is képesek, hogy maguktól hazarepüljenek, ha menet közben esetleg probléma adódott volna az irányításukkal. Ennek ellenére nem árt az elővigyázatosság, az illetékes magyar hatóság már két éve dolgozik a területet érintő szabályozáson.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság elnökhelyettese a Napközben című műsorban arról beszélt, hogy tavaly egy hazai, idén pedig már egy nemzetközi konferencia is foglalkozott a drónokkal. Farkas András, a Légügyi Hivatal vezetője kiemelte: érdemes külön szabályozni azokat a gépeket, amelyeket hobbiból használnak az emberek, és azokat, amelyeket inkább kereskedelmi célokra.

A tervek szerint a jövőben vizsgához köthetik a nagyobb gépek használatát, a szabadidős felhasználás esetében azonban megengedőbbek lehetnek, mert ez kisebb repülésbiztonsági kockázatokat rejt - mutatott rá Farkas András. Kérdésre válaszolva kifejtette, a hivatal 2015-ös munkatervében hangsúlyos helyen szerepel a drónok ügye, ám egyelőre az Európai Unió állásfoglalására várnak, ezekhez igazítják majd a magyar szabályozást. A Nemzeti Közlekedési Hatóság elnökhelyettese ugyanakkor bízik abban, hogy a jövő év második felére elkészülhet a vonatkozó jogszabály.