Chikán változást sürget a versenyképesség javításához

Chikán Attila szerint a nemzetközi összehasonlításban fokozatosan romló magyar versenyképesség javításához alapvető változásokra lenne szükség, kulcskérdés az oktatás, a képzés színvonalának javítása, az innováció támogatása.

A közgazdászprofesszor a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara alapításának huszadik évfordulója alkalmából rendezett ünnepségen pénteken Szegeden kijelentette, hogy az okok gyökerei mélyre nyúlnak, és csak hosszú távú megoldások léteznek.

Az egyetemi tanár szerint nem lehet egyetlen kormányon sem számon kérni, hogy egy ciklus alatt nem ér el gyökeres változásokat, azt azonban számon kell kérni, hogy betart-e olyan alapkövetelményeket, mint a stabilitás, a kiszámíthatóság, a jogbiztonság.

Magyarország a Világgazdasági fórum 148 országot érintő globális versenyképességi rangsorában a volt szocialista országok többségéhez hasonlóan veszít pozícióiból, csupán a Bajnai-kormány idején és a második Orbán-kormány első évében javított helyzetén - mondta.

Az okok között szerepelnek olyan hosszú távon ható, öröklött tényezők, mint a korrupció, a paternalista gondolkodás, az újraelosztás magas mértéke, szerepet játszanak a globális környezet változásai és a gazdaságpolitikai döntések is, amelyek meghozatalában fontosabbak a rövid távú politikai célok, mint a hosszú távú gazdasági szempontok. Az egyetemi tanár szerint probléma a civil társadalom fejletlensége és az is, hogy a szektor érdekérvényesítő képessége is csekély.

A helyzet megváltoztatásához átfogó koncepcióra, hosszú távra szóló gondolkodásra lenne szükség, az általános érvényű gazdasági és társadalmi összefüggéseket, a reálgazdaság viszonyait pedig nem lehet figyelmen kívül hagyni - hangoztatta Chikán Attila.

A magyar munkatermelékenység nemzetközi összehasonlításban rendkívül gyenge. Ennek oka döntően nem az egyéni teljesítmény, hanem a rossz társadalmi, intézményi struktúra. Képzettségi problémák is vannak: míg a beiskolázási adatok még megfelelőek, minőségi problémák vannak, a vállalkozásokon belüli oktatás rendkívül gyenge - közölte a szakember. A professzor ezért kulcskérdésnek tekint az oktatás, a képzés színvonalának javítását, az innováció támogatását.