Csütörtöktől a mozikban a Két nap, egy éjszaka című film

A szolidaritás kérdését vizsgálja a belga Jean-Pierre Dardenne és Luc Dardenne Két nap, egy éjszaka című drámája.

A 2008-as gazdasági válság kirobbanása után született meg a 37 éve közösen alkotó, a Rosettával (1999) és A gyermekkel (2005) kétszeres Arany Pálma díjas Dardenne testvérek fejében a film ötlete egy olyan alsó középosztálybeli nőről, akit a lecsúszás veszélye fenyeget, mert a kollégáinak többsége gyengének tekinti.

A film azért mégsem pénzügyi kérdésekről szól, hanem az egyéni felelősségről. A történet egy olyan kisvállalatnál játszódik, amelynél nincs szakszervezet vagy kollektív képviselet, ezért a szolidaritást újfajta módon kell megszervezni.

A depresszió miatti betegállományból visszatérő Sandra (Marion Cotillard) férje (Fabrizio Rongione) ösztönzésére egy hétvége alatt próbálja meggyőzni munkatársait arról, hogy mondjanak le az ezereurós éves jutalmukról annak kedvéért, hogy a nő állása megmaradjon. Pénteken már ellene szavaztak, de egy kolléga közbenjárásra hétfőn megismétlik a szavazást.

Sandra eleinte nem hisz benne, hogy bármit is tehet az elbocsátása ellen, egyedül érzi magát a többiekkel szemben, egyesével keresi fel őket. Végül férje és néhány munkatársa támogatásának köszönhetően sikerül megteremtenie a szolidaritást maga körül és lassanként visszanyernie az önbizalmát.

"Azt akartuk megmutatni, hogy lehetséges a szolidaritás" - hangoztatta Luc Dardenne az MTI-nek Párizsban adott exkluzív interjújában. Mindenekelőtt a házaspárt összekötő szerelemnek köszönhetően, Sandra ugyanis a családjával való kapcsolatból meríti az erejét. Eleinte a férje jobban hisz Sandrában, mint ő önmagában. Míg a Dardenne testvérek korábbi filmjeiben a problémák gyökere általában a magánéleti viszonyokban, a családon belül volt, ezúttal a hangsúly a külvilágra helyeződik, a jól működő család pedig az erőforrást képviseli. A történetet egyébként több hasonló kifejletű, Belgiumban és az Egyesült Államokban megtörtént esetből merítették a rendezők.

A film erős társadalomkritikai üzenete ellenére a rendező testvérpárnak nem a fogyasztói társadalom bírálata volt az elsődleges célja, hanem egy lassanként magára találó, törékeny személyiség bemutatása. Sandra egy modern nő, hiába tökéletes a családja, ez önmagában nem elég számára, a munkában is helyt akar állni - hívta fel a figyelmet Luc Dardenne, hozzátéve, hogy a férje ösztönzi arra, találkozzon másokkal, mert szerinte az élet nem csak a családról szól. Emellett a pénzre is szüksége van a párnak, mert nem akarnak a korábbi szociális lakásba visszatérni.

Mint ahogy Jean-Pierre Dardenne kifejtette, mindegyik filmjükben egy konkrét helyzetből indulnak ki, ez esetben Sandra magára találását akarták elmesélni, ami annak ellenére megtörténik, hogy az állását végül mégiscsak elveszíti. A film optimista kicsengését hivatott szolgálni, hogy a történet egy napsütéses meleg nyáron játszódik, majdnem minden jelenetet a szabadban forgattak, a szereplők alig viselnek ruhát, ami Jean-Pierre Dardenne szavai szerint reménytelibbé teszi Sandra útját.

Sandrát az Oscar-díjas Marion Cotillard alakítja, véletlenül pillantották meg a rendezők a Rozsda és csont című film forgatása alatt, amelynek producerei voltak. A színésznő épp egy liftből szállt ki, karjában a kisfiával, a rendezők pedig Cotillard kifejező tekintete és megjelenése alapján azonnal tudták, hogy őt szeretnék felkérni a szerepre.

"Hogy miért pont ő? Nehéz megmondani. Nagyon megfogott minket, és nem tudtuk kiverni a fejünkből. A filmművészet csupa ilyen találkozásról szól. A próbák és a forgatás hónapjai alatt pedig nagyon jó kapcsolat alakult ki köztünk" - mondta Luc Dardenne.

Az, hogy a női magazinok címlapján szereplő, világhírű színésznő egy tőle teljesen szokatlan személyiséggé váljon, igazi kihívást volt a rendezők és Marion Cotillard számára is.

"Pályafutásom eddigi legnagyobb élménye volt a Dardenne testvérekkel való munka" - mondta Marion Cotillard az MTI-nek. Mindazt megkapta a rendezőktől, amire valaha színésznőként vágyott. A forgatás előtti intenzív próbaidőszakban a Dardenne-ek "olyan messzire és olyan részletességgel vittek a kísérletezésben, az érzelmek előhívásában és a színészi játékban, mint még senki korábban" - hangoztatta.

A színésznő egyébként már a forgatás előtt is nagy rajongója volt a Dardenne testvérek filmjeinek, és álma volt, hogy velük dolgozhasson, de ilyesmi sokáig lehetetlennek tűnt.

"Az elmúlt években sokat dolgozhattam az Egyesült Államokban, ami számos ajtót megnyitott előttem nagy filmrendezőkhöz. De a Dardenne testvérek elérhetetlennek számítottak, mivel ők elsősorban kevésbé ismert belga színészekkel dolgoztak eddig, akiket csak hozzájuk lehetett kötni, nem pedig Hollywoodhoz vagy a divat világához" - mondta a francia világsztár.

A májusi cannes-i filmfesztiválon bemutatott alkotást csütörtöktől vetítik a magyar mozik a Mozinet forgalmazásában.