Így támogatnák az elektromos autók elterjedését

Több kedvezménnyel is segítené a kormány, hogy minél többen vegyenek a jövőben hibrid vagy tisztán elektromos autót. Így például az ilyen járművek vásárláskor nem kellene áfát fizetni. De segítenék az alternatív kocsik gyártását és működését is. Ez is része a tavasszal elfogadott programnak, amelynek célja, hogy népszerűsítsék az "elektromobilitást", hogy egy élhetőbb, egészségesebb környezet alakuljon ki.

Csendesen indul, és menet közben is alig van hangja. Ilyen egy elektromos autó, ami benzin helyett árammal is működik. A Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára is ilyennel közlekedik. Glattfelder Béla azt mondja, autója egy kilowatt árammal kb. 7-8 kilométert tud megtenni. Vagyis - tisztán elektromos üzemben - mintegy másfél liter benzin árából tesz meg száz kilométert.

A tárca vezetője szerint Magyarország az "elektromobilitás" tekintetében Közép-Európa vezető országává tud vállni. Ezt segíti a jövőben a Nemzetgazdasági Minisztérium felügyelete mellett megalakult Jedlik Ányos Klaszter. A hálózat olyan cégeket tömörít, amelyek a gyakorlatban is részt akarnak venni az elektromos járművek hazai elterjesztésében, amire tavasszal egy programot is kidolgozott a kormány - jelentette be Varga Mihály.

Kidolgozásával és megvalósításával nem csak az uniós célkitűzéseknek teszünk eleget, hanem támogatjuk a Magyarországi innovációs műhelyeket is. Fejleszthetjük a hazai beszállítói hálózatot és ezzel együtt számos új munkahelyet tudunk teremteni - sorolt a miniszter.

Ma már elektromos árammal működő taxik és autóbuszok is közlekednek az országban, de az áttöréshez egy országos töltőhálózatra is szükség lenne. Tarnóy Péter, a Jedlik Ányos Klaszter elnöke szerint rendelkezésre áll az a szaktudás, amivel egész Magyarországon ki tudnak építeni egy villámtőltő-hálózatot, ahol 10-15 perc alatt után lehet tölteni a járműveket, így az ország teljesen bejárható, a külföldieknek pedig átjárható. Ez a turizmus szempontjából is fontos - tette hozzá a Híradónak nyilatkozva.

A kormány több intézkedéssel is segítené, hogy minél több hibrid, illetve elektromos autó közlekedjen az országban. Így még idén döntés születhet arról, hogy nulla százalék legyen az ilyen autók után fizetendő áfa. Engedélyeznék, hogy használhassák a buszsávokat, emellett parkolási és útdíjkedvezményeket is adnának számukra.

Az alternatív autók megkülönböztetésére zöld alapszínű rendszámot vezetnének be. Módosítanák a villamosenergia törvényt is annak érdekében, hogy a töltőberendezések üzemeltetői is értékesíthessenek villamosenergiát.

Az elektromos járművek elterjesztését segítő Jedlik Ányos Tervről és a Jedlik Ányos Klaszterről részletesen is beszélt a Duna Közbeszéd c. műsorában Glattfelder Béla az NGM gazdaságszabályozásért felelős államtitkára.

Szerte a világon ösztönzik az elektromos autók elterjedését 

Egyre több cég gyárt villanymotoros autót, mert gazdasági elemzők szerint ez lesz a jövő. Becslések szerint, 2050-re a forgalomba kerülő új autók mintegy 70%-a elektromos lesz. A párizsi autókiállításon ma már minden komolyabb autógyártó igyekszik a hagyományos mellett a hibrid vagy tisztán elektromos kocsit is kiállítani.

Az Európai Unióban Németországban használják a legtöbb ilyen járműveket, de a skandináv országokban és az Egyesült Királyságban is egyre népszerűbb az elektromos autó, mert környezetbarát és keveset fogyaszt. Ráadásul sokkal olcsóbb őket megtankolni. Az elektromos áram ára ötöde a hagyományos üzemanyagnak.

Az autók azonban - elsősorban a drága akkumulátorok miatt - másfél, de akár kétszer annyiba is kerülhetnek mint a hagyományos üzemanyaggal működők. A kormányok ezért kedvezményekkel csökkentik az autók árát.

Norvégiában nem kell forgalmi adót fizetni az elektromos autók után - szemben az általános 25 százalékos kulccsal. 

A briteknél ingyen behajthat és parkolhat London belvárosában az akinek elektromos autója van. A buszoknak és a taxiknak fenntartott külön sávot is használhatja, továbbá útadót sem kell fizetniük a sofőröknek.

Belgiumban a kormány 75%-os támogatást nyújt az elektromos autók vásárlására.

Az Amerikai Egyesült Államokban pedig 7500 dollárt azaz több mint másfél millió forintnyi támogatást adnak. De számos országban kevesebbe kerül a kötelező biztosítás és az egyéb adóterhek a villanyautósoknak. Emellett a töltőhálózatok minél szélesebb kiépítésével és új töltési lehetőségekkel is népszerűsítik az autókat.