A fél világ az Ello nevezetű közösségi oldalon akar lenni. Mivel csak meghívásos alapon lehet bekerülni, aki nem bírja kivárni, hogy végre meghívják, az EBay-en 500 dollárért vásárolhat magának meghívót.
Még tavaly hozta létre az
Ellot néhány programozó, művész és dizájner „privát” közösségi hálózatként, s most meghívásos rendszerrel megnyitották a kapuit. Bár a fiatalok között világszerte egyre lenézettebb Facebook versenytársaként számos konkurens portált készítettek az utóbbi időben, a tömegesen kilépők mintha valamennyien ide akarnának csatlakozni: a phys.org szerint vasárnapra már óránként 35 ezer meghívóigénylés érkezik az oldalhoz.
Mivel érték el ezt a sikert? Néhány egyszerű és roppant világos üzenettel. Ezek: 1. szemben a Facebookkal, az Ellón lehet álnévvel regisztrálni (ami fontos volt a kezdeti tömeges átvándorlást beindító amerikai kisebbségi csoportoknak); 2. az Ello nem pusztán ingyenes, hanem deklaráltan egyáltalán nem közöl hirdetéseket, s felhasználóinak az adatait sem szolgáltatja ki senkinek; 3. mindezt letisztult, világos, minden csicsától mentes, korszerű grafikai felületen teszi.
Az új közösségi oldal szerint a személyes adatok gyűjtése és értékesítése – az ingyenesség leple alatt – egyszerre hátborzongató és etikátlan.
A regisztrációval nem rendelkezőknek egyébként az oldalon kevés kattintási lehetőségük marad: az egyik ilyen az „About” (Rólunk) oldal felkeresése, amin rögtön egy szabályos manifesztummal találják magukat szemben. Az érzelmesen szép deklaráció szerint „hisznek benne, hogy van egy jobb út”, hogy a közösségi hálózatnak „nem a manipuláció eszközének kell lennie”.
„Te nem vagy termék” – mondják.
A tétel nyílt utalás a sokféleképpen idézett mondatra, miszerint ha valamit ingyen kapunk, akkor mi magunk vagyunk a termék.
Nehéz megtagadni a rokonszenvet egy ilyen szellemiséget hirdető oldaltól, de hasonlóképpen nehéz elgondolni, hogy ha nem hirdetésekből, akkor elindítói miből is fogják fenntartani… Most még, a váratlan sikert hozó indulás időszakában lehet pusztán lelkesedésből dolgozni, szervert üzemeltetni. De hogyan tovább?
Már kivált a csapatból az egyik alapító „atya”, Aral Balkan, mivel kaptak 435 ezer dollárt egy kockázatitőke-befektetőtől, s meggyőződése szerint az ilyen pénz már elfogadhatatlan nekik.
És akkor még csak a finanszírozásról van szó. Pedig ott van minden hasonló oldal nagy veszélye, hogy a függővé vált felhasználók a sokoldalú hírolvasás helyett kizárólag kedvenc közösségi oldalukon, s így csakis saját ismerőseik – cseppet sem meglepő módon – a saját véleményükhöz roppant hasonló posztjaikból tájékozódnak. Mondjuk, a „zsiráfkedvelők” valamennyien a zsiráfokról fognak kedvező információkat olvasni, s azt hiszik, ez az általános vélekedés, mivel mással soha nem találkoznak. De ez már egy másik történet.
Egyelőre nyitott kérdés, hogy az Ello megközelíti-e majd a Facebook elterjedtségét, s egyszer - ahhoz hasonlóan - még a fanyalgóknak is célszerű lesz regisztrálniuk rajta, mert hiszen „mindenki” ott van.