Ingyen Watson asztali gépre és okostelefonra

Már nemcsak az informatikai szakemberek és a „heavy user”-ek kiváltsága. Az IBM bejelentette, hogy elindítja felhőalapú Watson Analytics szolgáltatását, amely emberi nyelven kommunikál, így szót ért bárkivel, aki szeretné feltérképezni üzleti lehetőségeit.

Az IBM bejelentette, hogy elindítja Watson Analytics szolgáltatását, megnyitva 2011-ben kifejlesztett szuperintelligens számítógépének tudását azok előtt, akik nem hivatásszerűen foglalkoznak informatikával vagy adatelemzéssel. A Watson Analytics olyan kognitív számítástechnikai szolgáltatás, amely a természetes nyelvi feldolgozás technológiáját alkalmazva egyszerű előrejelző és vizuális elemzőeszközöket ad az üzlet különféle területein dolgozó döntéshozók, szakemberek kezébe. A cég „freemium” modellben vezeti be a felhőalapú megoldást, tehát bizonyos alapszolgáltatásokat ingyen vehetnek majd igénybe a felhasználók.

A Watson Analytics teljes körű önkiszolgáló analitikai megoldás, amely asztali eszközökön, okostelefonon és táblagépen egyaránt futtatható. Eszköztára az adatgyűjtéstől a feldolgozáson át az elemzésig és a vizualizációig terjed – egy mindenki által könnyen kezelhető felhasználói felületen. A Watson Analytics igazi különlegessége, hogy bárkivel szót ért: egyszerű emberi nyelven megfogalmazott kérdéseket képes megérteni és megválaszolni, miközben komoly prediktív analitikai feladatokat old meg. „Hogyan lendíthetem fel termékeim forgalmát? Milyen juttatásokat érdemes bevezetnem, hogy megtartsam a dolgozóimat? Melyik ajánlatomból lesz a legnagyobb valószínűséggel szerződés?” Ilyen kérdésekre is választ ad a szolgáltatás, kereskedelmi, HR, marketing, pénzügyi vagy az operációs folyamatokat érintő dilemmák vonatkozásában egyaránt.

Watson mindenkinek (Forrás: IBM)

Watson mindenkinek (Forrás: IBM)



A Watson Analytics a következő innovációkkal szolgál:

Kézre álló üzleti analitika

Míg manapság a felhasználóknak gyakran egyszerre több, különböző célokat szolgáló analitikai programot kell elsajátítaniuk, a Watson Analytics egyszerű, felhőalapú megoldást ad a vállalati adatok elemzésére. Miután a marketingmenedzser, HR-es vagy kereskedelmi vezető megfogalmazta a megoldásra váró problémát, a szolgáltatás segít a válaszhoz nélkülözhetetlen adatok fellelésében, megtisztításában és feldolgozásában, majd abban is, hogy mindezek belátásokká, előrejelzésekké, vizualizált eredményekké válhassanak.

Prediktív elemzés a részletek feltárására

A Watson Analytics segítségével bármilyen adatbázisban feltárhatók a szabad szemmel nem látható, rejtett összefüggések és mintázatok. A folyamat eredményeként új kérdések és szempontok merülhetnek fel, melyek korábban elhanyagolt, de fontos részletekre irányítják a figyelmet.

Párbeszéd emberi nyelven

A Watson Analytics jól érti az emberi nyelvet, így a felhasználó egyszerű szöveges üzenetekben fogalmazhatja meg problémáját. A szolgáltatás nemcsak azt válaszolja meg, hogy milyen eredmény vagy kimenetel a legvalószínűbb, de azt is, hogy miért éppen az – mindezt kifogástalan üzleti terminológia szerint. Az eredmények ismeretében a kérdések újrahangolhatók, így további kísérletezéssel hamar el lehet jutni a probléma mélyéig.

A legtöbb analitikai megoldás eleve feltételezi, hogy a felhasználó már rendelkezik a „finomított”, elemzésre alkalmas adattal, a feldolgozásához szükséges koncepcióval és tudással. Sok üzleti felhasználó esetében azonban más a helyzet. Már a megfelelő adatok előteremtése és értékelése felemészti az elemzésre szánt idő felét, és a felhasználók gyakran csak ezután próbálják meg kitalálni, milyen analitika vagy riport elkészítésére lehet jó a nehezen kinyert adattömeg. A Watson Analytics a lépések megtervezésével és automatizálásával éppen abban segít, hogy az üzleti felhasználók pontosan arra a kérdésre találjanak választ, amely a legjobban izgatja őket.

Mint minden IBM felhőszolgáltatás, a Watson Analytics is SoftLayer platformon fut. A szolgáltatás néhány funkcióját béta verzióban már egy hónap múlva kipróbálhatják az érdeklődők.