Szabó Balázs: 2014-ben trendi a magyar vers

A tizenegy vers kezdeményezője szerint olyan kincsünk van, a magyar költészet, melyet sokkal jobban meg kell becsülnünk. Szabó Balázs a közrádióban azt mondta: a játék akkor lesz majd sikeres, ha olyan emberek is beállnak közénk, akiket a nagyközönség intelligensnek, sikeresnek tart.

Kosztolányi Dezső: Akarsz-e játszani – ez az egyik legtöbbet posztolt vers az utóbbi napokban a Facebookon, mióta útjára indult a 11 vers címet viselő játék. Ennek lényege, hogy miután megosztottuk a kedvenc magyar versünket, meghívjuk még tíz ismerősünket, hogy ők is tegyenek közzé egy verset. Az akció egyre népszerűbb, a pozitív fogadtatás pedig nemcsak az üzenőfalakat elárasztó versek számában, hanem az utcán is mérhető – hangzott el a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában.

A verses kihívást a világhálón villámsebességgel terjedő „ice bucket challenge” is inspirálta, de az alapgondolat már régóta ott motoszkált a láncot elindító Szabó Balázs irodalomtanár fejében.

Az elmúlt négy-öt évben heti rendszerességgel tettem fel verseket, regényidézeteket, még komolyzenét is, de azt a marketinget, amit idáig folytattam az irodalom érdekében, kiegészítettem azzal a lendülettel, amit gyakorlatilag bárminek adhat egy olyan jellegű kezdeményezés, mint az ice bucket challenge. Nagyon meglepődtem, amikor pár éve egyszer egy repülőtéren láttam, hogy az Anna Kareninát Amerikában Oprah Winfrey ajánlásával árulják. És bármennyire is hihetetlen, Amerikában sokan azért olvasnak Tolsztojt, mert Oprah azt mondta nekik, hogy olvassák – mondta Szabó Balázs.

A magyar vers több szempontból praktikus. Objektíven nézve is világirodalmi jelentőségű. A másik, hogy az emberek gyakran azt mondják, nincs idejük. Elfogadom, hogy Solohov Csendes Donjára nincs idejük, de azt nem, hogy egy József Attila-, vagy Kosztolányi-vers elolvasására sincs. Senkinek nem lehet semmiféle alibije arra, hogy legalább egy héten egyszer ezt miért nem teszi meg – hangsúlyozta.
Facebookon divat a költészet - 180 perc

Lackfi János író-költő is bekapcsolódott a felhívásba, mert ez az a cél, amiért érdemes.

Ezeket a típusú láncleveleket, hogy ha nem küldöm tovább 48 órán belül, akkor elromlik a vérképem, megdöglik a kutyám, szörnyethal a nagymamám, elromlik a mosógépem mérsékelten kedvelem, de ha ez egy módszer lehet, hogy jó versek terjedjenek, akkor miért is ne?! Engem sokszor be is írtak, és egy nagyszerű Győrffy Ákos-verset küldtem tovább. A versek amúgy is egyfajta vírusként terjednek. Mindenkinek vannak a fejében akár iskolai, akár egyéb olvasmányélményeiből. Ezeket frissíteni, úgymond update-elni mindenképpen dicséretes vállalkozás – nyilatkozta Lackfi.

A kezdeményező szerint egy olyan eszközt, mint a legnépszerűbb közösségi oldal, vétek nem kihasználni, és mindenképp a javunkra kell fordítani.

Én azt gondolom, hogy ez a magyar költészet megdicsőülése – mondta Szabó Balázs. Egy olyan helyen, mint a Facebook, a legtöbb ember olyasmiket posztol, ami igazából senkit nem érdekel. (…) Arról szól ez az egész, hogy 2014-ben trendi a magyar vers. Azon túl, hogy olvassuk őket, érezzük őket, jó esetben kiráz tőlük a hideg, nem szégyen verseket posztolni, és egész egyszerűen menő vagyok, ha a magyar kultúra mellé állok. A 11 vers játék akkor lesz majd sikeres, ha olyan emberek is beállnak közénk, akiket a nagyközönség intelligensnek, sikeresnek tart – fogalmazott.

Németh Kristóf, a Játékszín igazgatója úgy véli: fontos, hogy a fiatalok figyelmét ilyennel tudjuk megragadni, miközben komoly felelősségünk van a vers kiválasztásakor.

Mindent lehet népszerűen, és „cool” módon csinálni. Ha a fiatalokkal el tudjuk hitetni, hogy verseket posztolni, olvasni lehet ugyanolyan szexi és „cool”, mint jégkockákkal leönteni magunkat, akkor ebben vegyük fel a versenyt a világgal – hangoztatta.

A kezdeményezésnek mindenképp örülni kell – szögezte le Lackfi János.

Min minden robbantásos akció, durran egyet, aztán egy darabig még düledeznek a dominósorok, és visszaáll majd az átlagos működés, de remélem, hogy lesz majd következő vírus, mely verseket olt be az embereknek, és sokan felkapják majd a fejüket, s vagy régi kedvencre találnak rá, vagy újakat szereznek – fejtette ki.

Az alapvető célt pedig igen egyszerűen fogalmazta meg a kezdeményező: a média segítségével felhívni az emberek figyelmét arra, hogy olyan kincsünk van, a magyar költészet, melyet sokkal jobban meg kell becsülnünk.