Kitört a Bardarbunga vulkán

Izland északkeleti és középső része felett először megtiltották a repülést 5,5 ezer méteres magasság alatt, de a nap folyamán feloldották a tilalmat.

Az izlandi meteorológiai szolgálat közölte, hogy helyi idő szerint két perccel éjfél után láva kezdett kiömleni egy hasadékból, amely csütörtök este keletkezett néhány kilométerre a Bardarbunga-ároktól.

A vulkán a legnagyobb izlandi gleccser, a Vatnajökull alatt fekszik, de mivel a kitörés helye a gleccseren kívül van, a folyamat nem jár a jégfolyam jelentős olvadásával.

Az elmúlt napokban a láva a föld alatt vándorolt a Bardarbunga-ároktól északi irányban, de nem tört felszínre. Körülbelül háromszáz méter hosszú az a hasadék, amelyen kiömlik, de mivel a kitörést nem követi erőteljes szeizmikus tevékenység, a folyamat viszonylag csöndesen zajlik, a láva patakokban kerül a földfelszínre.

A tűzhányó kitörése emberéleteket nem fenyeget, a térség lakatlan, és már a múlt héten lezárták a turisták elől, amikor erős földrengések rázták meg a tűzhányó környéket, jelezve a küszöbön álló kitörést.

A Bardarbunga tűzhányó lezárt környéke Izlandon 2014. augusztus 24-én, miután erős földrengések rázták meg a kitöréssel fenyegető izlandi tűzhányó környékét. Előző nap a hatóságok óvatosságból elrendelték a legmagasabb fokozatú riasztást a légi közlekedés számára, miután megállapították, hogy láva olvasztja alulról Izland legnagyobb gleccserének, a Vatnajökullnak a jegét. (MTI/EPA/Vilhelm Gunnarsson)

A Bardarbunga tűzhányó lezárt környéke Izlandon 2014. augusztus 24-én. (MTI/EPA/Vilhelm Gunnarsson)



A légi közlekedés számára eleinte a legmagasabb szintű (vörös) riasztást adták ki. Ennek értelmében Izland északkeleti és középső része felett megtiltották a repülést 5,5 ezer méteres magasság alatt. A repülési tilalmi övezetben található az Akureyri repülőtér. A nap folyamán azonban a hatóságok feloldották a tilalmat, alacsonyabb (narancssárga) fokozatra csökkentették a riasztást, a gépek ismét átrepülhetnek a terület felett.

Szakértők azt mondják, hogy mivel a kitörés egy hasadékon keresztül történik, a folyamatot nem kíséri hamu kilökődése. A repülőgépek számára a levegőbe kerülő hamu jelentené az igazi veszélyt, mivel megrongálja a hajtóműveket. 2010-ben egy másik izlandi tűzhányóból, az Eyjafjallajokulból a levegőbe került szilárd részecskék miatt egyhetes káosz alakult ki az európai légi közlekedésben, több mint 100 ezer járatot kellett törölni.

A Bardarbunga vulkán nagyjából évszázadonként egyszer tör ki. Legutóbb 1910-ben volt rá példa.