Papp Károly: a rendőrség bírságolási gyakorlatában nincs jelen az etnikai profilalkotás

Erről írt Papp Károly országos rendőrfőkapitány a Roma Sajtóközpont elnökének címzett és a rendőrség honlapján csütörtökön közzétett levelében.

A Roma Sajtóközpont, a Társaság a Szabadságjogokért, az Eötvös Károly Intézet, a Magyar Helsinki Bizottság, a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Jogvédő Iroda, valamint az Ide tartozunk! Roma Közösségi Hálózat képviselői 2014. július 15-én levélben fordultak az országos rendőrfőkapitányhoz, hogy a szabálysértési bírságolási gyakorlat fejlesztése érdekében kezdeményezzék egy munkacsoport létrehozását.

Papp Károly a nyilvánosságra hozott válaszlevelében felidézte: a levélírók "megkeresésük szerint egyedileg meg nem jelölt konkrét esetekből arra következtetnek, hogy a rendőrök - elsősorban Északkelet-Magyarországon - a magukat roma származásúnak valló embereket kiemelkedő arányban büntetik tipikusan kisebb fokú szabálysértésekért, és a feltételezett jelenség mögött a rendőrök etnikai profilalkotását vélik felfedezni".

A főkapitány rögzítette: vezetőként kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a rendőrség személyi állománya törvényesen és szakszerűen végezze feladatait, megfelelve valamennyi - így az etnikai vagy faji különbségtételen alapuló - hátrányos megkülönböztetést tilalmazó alkotmányos követelménynek.

Papp Károly eleve kizártnak nevezte, hogy közlekedési szabálysértéseknél befolyásolná a rendőröket az etnikai hovatartozás, mivel - utalva a vonatkozó jogszabályokra - ezeknél a szabálysértéseknél az összeg meghatározásakor nincs mérlegelési jogkörük, azok mértékét jogszabály határozza meg.

Megjegyezte: azoknál a szabálysértéseknél pedig, ahol a rendőrnek van mérlegelési jogköre, a kiszabott bírságösszegek országos átlaga elmarad a büntetési tételkeret középmértékétől, így 2014 első fél évében az ötezer forinttól ötvenezer forintig terjedő bírságok esetében 10 770 forintot, míg az ötezer forinttól 150 ezer forintig terjedő tételkeretnél 36 218 forint volt az egy főre jutó kiszabott összeg.

"Azon felvetést, miszerint a rendőri jelenlét adott területre történő koncentrálása mögött etnikai profilalkotás húzódna meg, kategorikusan visszautasítom" - írta levelében a főkapitány. Hozzátette: azt, hogy hol van több rendőr, minden esetben az érintett rendőri szerv illetékességi területének bűnügyi és közbiztonsági helyzete alapján kell meghatározni, továbbá figyelembe veszik a tervezéskor a bűncselekmények és szabálysértések eloszlását, a lakosság, az önkormányzatok és az együttműködő szervezetek visszajelzéseit.

Papp Károly rögzítette azt is: az állomány gyakorlatát, intézkedéseinek jog- és szakszerűségét, a diszkriminációmentes eljárás követelményének érvényesülését folyamatosan nyomon követik. Figyelik a Független Rendészeti Panasztestület állásfoglalásait, a kapcsolódó bírósági gyakorlatot és a széleskörű jogorvoslati jogok gyakorlásának tapasztalatait. Mindebből a főkapitány szerint megállapítható, hogy a panaszok és a beadványok tartalma sem támasztja alá azt a feltételezést, hogy a rendőrség gyakorlatában az etnikai profilalkotás jelen lenne.

A főkapitány levelében arra is kitért, hogy ha egyes eljárásokban az eljárás alá vontak kifogásolják a rendőri eljárást, akkor a vélelmezett egyedi jogsérelmek orvoslására a jogorvoslati rendszer biztosított. Mindezek alapján Papp Károly úgy vélte: nem indokolt közös munkacsoport létrehozása. Hozzátette azonban, ez nem jelenti azt, hogy ne számítana a civil szervezetek véleményére, észrevételeire.