Bajba kerülhetnek a magyar tejtermelők

Az elmúlt egy-másfél hónapban számos élelmiszerlánc akciózta a külföldi UHT-tejeket, sajtokat. Annyira megugrott az importtermékek aránya, hogy ha ez így marad, a magyar termelők bajba kerülhetnek. Tárgyalásokat kezdeményeztek a Földművelésügyi Minisztériummal: azzal érvelnek, hogy a hazai alapanyagból itthon feldolgozott termékek minősége sokkal kiszámíthatóbb.

Az Aranybulla Mezőgazdasági Zrt. szarvasmarha telepén több mint 200 tehén biztosít napi 5-5500 kilogrammnyi tejet. Az ágazatvezető szerint, ha egyre több az importtej a boltokban, akkor a gondokból is egyre több lesz a tehenészetekben. „Gyakorlatilag már bent is van az országban a sok olcsó külföldi tej, a felvásárlási árak már most érezhetően csökkentek, illetve talán még mindig csökkenés várható, 8-10 forintnyi kilónkénti árban” – fogalmazott Cseszneki Csaba.

Ez azt jelentheti, hogy veszteségesek lesznek a tejtermelők, ami több száz családnak okozhat megélhetési gondokat.
A tejtermelők azt szeretnék, hogy ha a kereskedelmi láncok a jövőben előnyben részesítenék a hazai termékeket.

Az utóbbi hetekben ugyanis indokolatlanul megnövekedett az importtej mennyisége a boltokban. A Tejterméktanács adatai szerint jó néhány élelmiszer-áruházban szinte csak külföldi UHT-tejekkel, illetve külföldi sajtokkal akcióztak, ami rendkívül káros a hazai tejágazatnak.

Természetesen a fogyasztónak sem mindegy, hogy milyen tejet iszik.

Mélykuti Tibor, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke azt mondta: sokkal biztosabb lehet a fogyasztó abban, hogy jó termék kerül elé, ha hazai alapanyagból és itthoni feldolgozó üzemben gyártott terméket fogyaszt.

A CBA-ban azt mondták: törekszenek arra, hogy polcaikon a magyar tej, illetve tejtermékek legyenek többségében, -most is 10-ből 9 termék magyar náluk -, de az importot nem lehet kiszorítani.„Teljes egészében a tartós tejek piacán, az, hogy importtejeket ne forgalmazzunk, kivitelezhetetlen, hiszen a vásárlók ezeket a termékeket kedvezőbb áruk miatt igen is keresik”- mondta Fodor Attila, kommunikációs igazgató.

A szaktárca a Híradó kérdésre azt közölte: a tejpiac szereplőivel közösen tekintik át, hogy mit lehet tenni a hirtelen megnövekedett import ellen.