Versengés indult Ausztriában az Eurovízió 2015-ös rendezéséért

Versengés indult az ausztriai városok és a tartományok között a 2015-ös Eurovíziós Dalfesztivál rendezési jogáért, miután a Conchita Wurst művésznevű transzvesztita osztrák előadó győzött az idei, Koppenhágában tartott versenyen, második osztrákként a fesztivál történetében.

Az APA osztrák hírügynökség szerint Bécsen és a tiroli Innsbruck városán kívül már bejelentkezett a rendezésre Karintia és Alsó-Ausztria tartomány is. Karintia a Wörthersee-stadionban rendezné meg a dalversenyt, Alsó-Ausztria pedig szabadtéri fesztivált tartana. Innsbruck arra hivatkozik, hogy két téli olimpia és a világ első téli ifjúsági olimpiája megrendezésével "már bizonyított".

Nagy kihívás azonban a költségek előteremtése, mert az osztrák köztévé, az ORF becslése szerint az Eurovíziós Dalfesztivál megrendezése legalább 10 millió eurós keretű kiadással jár. Alexander Wrabetz ORF-vezérigazgató máris "össznépi erőfeszítést" sürgetett az ügyben.

Dicsérte az osztrák győztest Udo Jürgens, aki Merci Chérie című dalával 48 évvel ezelőtt elsőként nyerte meg osztrák színekben az Eurovíziós Dalfesztivált.

A 79 éves énekes, zongorista és zeneszerző szerint a transznemű Conchita Wurst (Tom Neuwirth) győzelme "nagyon fontos jelzés a világnak, azt tanúsítja, hogy Európa toleráns kontinens, ahol másféle életformák és gondolatok is esélyt kapnak".

A már hosszú idő óta Svájcban élő énekes örül, hogy szülőhazájának "volt bátorsága támogatni egy travesti sztárt a döntőbe vezető útján".

A legendás énekes bevallotta, hogy először őt is irritálta "egy szakállas nő" látványa a tévében, de aztán hallotta őt egy talkshow-ban, ahol "nagyon okos válaszokat adott, egyáltalán nem volt felszínes vagy buta, csak másféle, de az nagyon komolyan, és ezen én elámultam". Jürgens - mint elmondta - végül teljesen Wurst mellé állt, főleg amikor egyes osztrák és kelet-európai politikusok elkezdtek csúfot űzni a megjelenéséből.

"A politikának a világ egyetlen országában sincs joga beleavatkozni az emberek magánéletébe, főleg nem a szexualitásába" - mondta Jürgens, a német nyelvterület egyik legjelentősebb előadóművésze, emlékeztetve arra, hogy saját eurovíziós győzelmének korában, 1966-ban még sokfelé bűncselekményként üldözték a homoszexualitást.

Udo Jürgens szerint a győztes ballada, a Rise Like A Phoenix is "egy jól megkomponált dal szép zenei ívvel".

A 26 éves osztrák előadó saját bevallása szerint "provokációból", a szexuális orientációról és általában a másságról való elgondolkodtatás céljából visel szakállt női kinézete ellenére, a rendhagyó nemi identitás pedig "reakció a kiközösítésre, amelyet fiatalon homoszexualitása miatt kellett elszenvednie".