Százezrek keresik a malájziai Boeinget

Eddig mintegy 600 ezer ember vizsgálta az amerikai DigitalGlobe vállalat műholdfelvételeit, hogy megtalálja a Malaysian Airlines hétvégén eltűnt repülőgépét. A malajziai hadsereg kedden közölte, hogy egy radarja a Malaka-szoros közelében észlelte a Boeing 777-est.

Eddig mintegy 600 ezer ember vizsgálta az amerikai DigitalGlobe vállalat műholdfelvételeit, hogy nyomára bukkanjon a Malaysia Airlines eltűnt utasszállítógépének - közölte a coloradói központú cég kedden.

A weboldal látogatói az óceán óriási felbontásban, véletlenszerűen eléjük tárt részletén, kockáról kockára vizsgálhatják át a vízfelszínt, és négyféle jelzést helyezhetnek el a felvételeken, amennyiben azokon roncsdarabot, mentőcsónakot, olajfoltot vagy más nyomot vélnek felfedezni.

A DigitalGlobe úgynevezett crowdsourcing kampánya arra irányul, hogy emberek tömegét vonják be a kutatásba, s a társaság azt tervezi, hogy naponta frissíti majd a http://www.tomnod.com weboldalon átvizsgálható felvételeket.

Keresik a Malaysian Airlines eltűnt repülőgépét   EPA/Republic of Singapore Navy Faceb

Keresik a Malaysian Airlines eltűnt repülőgépét EPA/Republic of Singapore Navy Faceb



Shay Har-Noy, a cég műholdas Föld-felvételeiért felelős főigazgatója elmondta, hogy nem sokkal a Kuala Lumpur és Peking közötti közlekedő MH370 járat eltűnése után érdeklődők e-mailekben kérték, hogy átvizsgálhassák műholdfelvételeiket. Ezután tették közzé felhívásukat, és a reagálást a főigazgató "egészen elemi erejűnek" nevezte.

Hozzátette, hogy az Egyesült Államok kormányügynökségei szintén hozzáférnek a cég öt képalkotó műholdjának felvételeihez.

A malajziai hadsereg kedden azt közölte, hogy egy radarja a Malaka-szoros közelében észlelte a szombaton 239 emberrel a fedélzetén eltűnt Boeing 777-es utasszállító repülőgépet, vagyis több száz kilométerrel távolabb attól a ponttól, ahol a polgári hatóságok utoljára tudtak a gép helyzetéről.

Továbbra is keresik a Malaysia Airlines eltűnt Boeing-777-es repülőgépét


 A maláj légierő parancsnoka tagadja a radaros észlelést

Tagadta azt a neki tulajdonított közlést Rodzali Daud tábornok, a malajziai légierő parancsnoka szerdán, hogy egy katonai radarnak sikerült észlelnie a Malaysia Airlines eltűnt gépét, amint az visszafordult, átrepült az ország fölött, és az attól nyugatra lévő Malaka-szoros felé vette útját.

A tábornok utalt egy március 9-ei nyilatkozatára, miszerint a légierő "nem zárja ki a levegőben való visszafordulás lehetőségét", és a mentési erőfeszítések kiterjedtek a szoros északi részén lévő Penang-sziget körüli vizekre is. Hozzátette azonban: előfordulhat, hogy a radaradatok nem egyértelműek, vagy értelmezésre szorulnak, főként, ha a megfigyelt repülőgépnek működési hibája van. Szavait megerősítette Azharuddin Abdul Rahman, a polgári repülés vezetője is.

Egy ausztrál tv-állomás híre szerint az eltűnt gép első tisztje, Fariq Abdul Hamid két éve behívott két nőt a pilótafülkébe repülés közben. Egyikük most szerdán a tv hírműsorában elmondta, hogy ő és a barátnője a thaiföldi Phuket és a malajziai Kuala-Lumpur közötti egyórás úton végig benn lehettek a fülkében, a pilóták beszélgettek velük és dohányoztak is, annak ellenére, hogy mindkettő szigorúan tilos. Az adásban megszólaló Jonti Roos úgy látta, hogy ez nem volt szokatlan a gép személyzete számára.

Hugh Dunleavy, a Malaysia Airlines kereskedelmi igazgatója szerdán a Reuters hírügynökségnek nyilatkozva kijelentette, "nincs okunk feltételezni, hogy a személyzet bármilyen cselekedete okozta a gép eltűnését".

A keresés tovább folyik a Kína és az Andamán-tenger közötti nagy területen, a hatóságok még mindig nem jutottak közelebb annak kiderítéséhez, hogy mi történt a géppel és a fedélzetén lévő 239 emberrel.

Kínai lap szerint légtérbiztonsági együttműködési rendszerre van szükség

Egy térségi légtérbiztonsági együttműködési rendszer szükségességéről jelentetett meg jegyzetet a Global Times című, angol nyelvű kínai napilap szerdán a Malaysia Airlines múlt szombaton eltűnt MH370-es járatának apropóján.

Kínában helyenként ingerült kritika fogalmazódott meg a légitársasággal, a malajziai hatóságok eljárásával kapcsolatban. A szakértői véleményre alapozott cikk arról igyekszik meggyőzni az olvasókat, hogy az adott helyzetben a légitársaság hibáztatása nem visz közelebb a megoldáshoz.

A tanulságok között ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy a repülőtereken sokkal szigorúbb szabályokra van szükség a biztonsági emberek kiválasztásától kezdve az útlevél-ellenőrzésig.

Az MH370-es járat balesete ritka összefogást idézett elő a régió országai között, amelyek "amúgy" területi vitában állnak egymással a Dél-kínai-tengeren - jegyzi meg a cikkíró, utalva arra, hogy a keresésbe több mint tíz ország kapcsolódott be.

A rendkívüli helyzetben történő együttműködés azonban szerinte gördülékenyebb lenne, ha a hasonló esetekre a térségbeli államok egyfajta világos cselekvési rendet alakítanának ki.

A szerző feleleveníti a 2004-es indiai-óceáni földrengést és szökőárat és a Haiyan tájfun tavalyi súlyos pusztítását a Fülöp-szigeteken, amelyekhez hasonlókra - állapítja meg - a gyors és hatékony reagálás csak szervezett együttműködéssel történhet. Ehhez rendszeres, közös gyakorlatokra lenne szükség, olyanokra, amilyenek katonai területen elvétve már léteznek.

A Dél-kínai-tenger feletti légtérben történő balesetek esetére is olyan közös jogi és eljárási szabályokra van szükség, amelyek az érintett országok tengeri és légi erőinek a lehető leggyorsabb reagálást, mentést teszik lehetővé - véli a Global Times szakértője, Csuang Kuo-tu.

Mindezeken túl azt javasolja, hogy Kína és a Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetsége (ASEAN) hozzon létre egy többoldalú biztonsági együttműködési rendszert a Dél-kínai-tenger körzetében. Hozzáteszi, ebbe az Egyesült Államokat is be kell vonni, annak ellenére, hogy egyesek szerint ez geopolitikai, biztonsági kockázattal járna. A szakértő (aki egy dél-kínai egyetem kutatóintézetének igazgatója) a kínai kormány részéről az eddiginél nyitottabb hozzáállást szorgalmaz annak érdekében, hogy az előre nem látható eseményeket jobban lehessen kezelni.

A szombaton eltűnt repülőgép 239 utasából 154 volt kínai, és rajtuk kívül is sokan kínai származásúak. A kínai vezetésre kezdettől nagy a belföldi közvélemény nyomása, hogy tudjon meg minél többet a történtekről, tájékoztassa az érintetteket, és tegyen meg mindent állampolgáraiért, a történtek pontos kiderítéséért.