Eddig mintegy 600 ezer ember vizsgálta az amerikai DigitalGlobe vállalat műholdfelvételeit, hogy megtalálja a Malaysian Airlines hétvégén eltűnt repülőgépét. A malajziai hadsereg kedden közölte, hogy egy radarja a Malaka-szoros közelében észlelte a Boeing 777-est.
Eddig mintegy 600 ezer ember vizsgálta az amerikai DigitalGlobe vállalat műholdfelvételeit, hogy nyomára bukkanjon a Malaysia Airlines eltűnt utasszállítógépének - közölte a coloradói központú cég kedden.
A weboldal látogatói az óceán óriási felbontásban, véletlenszerűen eléjük tárt részletén, kockáról kockára vizsgálhatják át a vízfelszínt, és négyféle jelzést helyezhetnek el a felvételeken, amennyiben azokon roncsdarabot, mentőcsónakot, olajfoltot vagy más nyomot vélnek felfedezni.
A DigitalGlobe úgynevezett crowdsourcing kampánya arra irányul, hogy emberek tömegét vonják be a kutatásba, s a társaság azt tervezi, hogy naponta frissíti majd a http://www.tomnod.com weboldalon átvizsgálható felvételeket.
Keresik a Malaysian Airlines eltűnt repülőgépét EPA/Republic of Singapore Navy Faceb
Shay Har-Noy, a cég műholdas Föld-felvételeiért felelős főigazgatója elmondta, hogy nem sokkal a Kuala Lumpur és Peking közötti közlekedő MH370 járat eltűnése után érdeklődők e-mailekben kérték, hogy átvizsgálhassák műholdfelvételeiket. Ezután tették közzé felhívásukat, és a reagálást a főigazgató "egészen elemi erejűnek" nevezte.
Hozzátette, hogy az Egyesült Államok kormányügynökségei szintén hozzáférnek a cég öt képalkotó műholdjának felvételeihez.
A malajziai hadsereg kedden azt közölte, hogy egy radarja a Malaka-szoros közelében észlelte a szombaton 239 emberrel a fedélzetén eltűnt Boeing 777-es utasszállító repülőgépet, vagyis több száz kilométerrel távolabb attól a ponttól, ahol a polgári hatóságok utoljára tudtak a gép helyzetéről.
Továbbra is keresik a Malaysia Airlines eltűnt Boeing-777-es repülőgépét
-
-
“Gyere haza MH370-es, hiányzol nekünk” jelentésű felirat a Malaysia Airlines eltűnt MH370-es járatszámú repülőgépének üzenőfalán a Kuala Lumpur-i nemzetközi repülőtéren, Sepangban 2014. március 12-én. A malajziai légitársaság Pekingbe tartó Boeing 777-es gépe kétszáharminckilenc emberrel a fedélzetén márcuis 8-án tűnt el a légiirányítók radarjainak képernyőjéről, feltehetőleg a Dél-kínai-tengerbe zuhant. (MTI/EPA/Ahmad Juszni)
-
-
A sajtó képviselői írnak a Malaysia Airlines eltűnt MH370-es járatszámú repülőgépének üzenőfalára a Kuala Lumpur-i nemzetközi repülőtéren, Sepangban 2014. március 12-én. A malajziai légitársaság Pekingbe tartó Boeing 777-es gépe kétszáharminckilenc emberrel a fedélzetén márcuis 8-án tűnt el a légiirányítók radarjainak képernyőjéről, feltehetőleg a Dél-kínai-tengerbe zuhant. (MTI/EPA/Ahmad Juszni)
-
-
Nő ír a Malaysia Airlines eltűnt MH370-es járatszámú repülőgépének üzenőfalára a Kuala Lumpur-i nemzetközi repülőtéren, Sepangban 2014. március 12-én. A malajziai légitársaság Pekingbe tartó Boeing 777-es gépe kétszáharminckilenc emberrel a fedélzetén márcuis 8-án tűnt el a légiirányítók radarjainak képernyőjéről, feltehetőleg a Dél-kínai-tengerbe zuhant. (MTI/EPA/Ahmad Juszni)/Lai Seng Sin)
-
-
“MH370-es, a világ vár téged, kérlek térj vissza” jelentésű felirat a Malaysia Airlines eltűnt MH370-es járatszámú repülőgépének üzenőfalán a Kuala Lumpur-i nemzetközi repülőtéren, Sepangban 2014. március 12-én. A malajziai légitársaság Pekingbe tartó Boeing 777-es gépe kétszáharminckilenc emberrel a fedélzetén márcuis 8-án tűnt el a légiirányítók radarjainak képernyőjéről, feltehetőleg a Dél-kínai-tengerbe zuhant. (MTI/EPA/Ahmad Juszni)/Lai Seng Sin)
-
-
Férfi ír a Malaysia Airlines eltűnt MH370-es járatszámú repülőgépének üzenőfalára a Kuala Lumpur-i nemzetközi repülőtéren, Sepangban 2014. március 12-én. A malajziai légitársaság Pekingbe tartó Boeing 777-es gépe kétszáharminckilenc emberrel a fedélzetén márcuis 8-án tűnt el a légiirányítók radarjainak képernyőjéről, feltehetőleg a Dél-kínai-tengerbe zuhant. (MTI/EPA/Ahmad Juszni)
-
-
Az eltűnt utasszállító hozzátartozói várakoznak hírekre egy pekingi szállodában 2014. március 12-én. A Malaysian Airlines malajziai légitársaság Pekingbe tartó Boeing 777-es repülőgépe 239 emberrel a fedélzetén március 8-án eltűnt a légiirányítók radarjainak képernyőjéről és feltehetőleg a Dél-kínai-tengerbe zuhant. Az utasok közül 154-en kínaiak voltak. (MTI/AP/Andy Wong)
-
-
Az eltűnt utasszállító hozzátartozói egy pekingi szállodában tartott sajtótájékoztató szünetében 2014. március 12-én. A Malaysian Airlines malajziai légitársaság Pekingbe tartó Boeing 777-es repülőgépe 239 emberrel a fedélzetén március 8-án eltűnt a légiirányítók radarjainak képernyőjéről és feltehetőleg a Dél-kínai-tengerbe zuhant. (MTI/EPA/Rolex Dela Pena)
-
-
Az eltűnt utasszállító hozzátartozói egy pekingi szállodában tartott sajtótájékoztató szünetében 2014. március 12-én. A Malaysian Airlines malajziai légitársaság Pekingbe tartó Boeing 777-es repülőgépe 239 emberrel a fedélzetén március 8-án eltűnt a légiirányítók radarjainak képernyőjéről és feltehetőleg a Dél-kínai-tengerbe zuhant. (MTI/EPA/Rolex Dela Pena)
-
-
Az eltűnt utasszállító hozzátartozói egy pekingi szállodában tartott sajtótájékoztató szünetében 2014. március 12-én. A Malaysian Airlines malajziai légitársaság Pekingbe tartó Boeing 777-es repülőgépe 239 emberrel a fedélzetén március 8-án eltűnt a légiirányítók radarjainak képernyőjéről és feltehetőleg a Dél-kínai-tengerbe zuhant. (MTI/EPA/Rolex Dela Pena)
-
-
Az eltűnt utasszállító hozzátartozói egy pekingi szállodában tartott sajtótájékoztató szünetében 2014. március 12-én. A Malaysian Airlines malajziai légitársaság Pekingbe tartó Boeing 777-es repülőgépe 239 emberrel a fedélzetén március 8-án eltűnt a légiirányítók radarjainak képernyőjéről és feltehetőleg a Dél-kínai-tengerbe zuhant. (MTI/EPA/Rolex Dela Pena)
-
-
Az eltűnt utasszállító hozzátartozói egy pekingi szállodában tartott sajtótájékoztató szünetében 2014. március 12-én. A Malaysian Airlines malajziai légitársaság Pekingbe tartó Boeing 777-es repülőgépe 239 emberrel a fedélzetén március 8-án eltűnt a légiirányítók radarjainak képernyőjéről és feltehetőleg a Dél-kínai-tengerbe zuhant. (MTI/EPA/Rolex Dela Pena)
-
-
Az eltűnt utasszállító hozzátartozói egy pekingi szállodában tartott sajtótájékoztató szünetében 2014. március 12-én. A Malaysian Airlines malajziai légitársaság Pekingbe tartó Boeing 777-es repülőgépe 239 emberrel a fedélzetén március 8-án eltűnt a légiirányítók radarjainak képernyőjéről és feltehetőleg a Dél-kínai-tengerbe zuhant. (MTI/EPA/Rolex Dela Pena)
-
-
Az eltűnt utasszállító hozzátartozói várakoznak hírekre egy pekingi szállodában 2014. március 12-én. A Malaysian Airlines malajziai légitársaság Pekingbe tartó Boeing 777-es repülőgépe 239 emberrel a fedélzetén március 8-án eltűnt a légiirányítók radarjainak képernyőjéről és feltehetőleg a Dél-kínai-tengerbe zuhant. Az utasok közül 154-en kínaiak voltak. (MTI/AP/Andy Wong)
A maláj légierő parancsnoka tagadja a radaros észleléstTagadta azt a neki tulajdonított közlést Rodzali Daud tábornok, a malajziai légierő parancsnoka szerdán, hogy egy katonai radarnak sikerült észlelnie a Malaysia Airlines eltűnt gépét, amint az visszafordult, átrepült az ország fölött, és az attól nyugatra lévő Malaka-szoros felé vette útját.
A tábornok utalt egy március 9-ei nyilatkozatára, miszerint a légierő "nem zárja ki a levegőben való visszafordulás lehetőségét", és a mentési erőfeszítések kiterjedtek a szoros északi részén lévő Penang-sziget körüli vizekre is. Hozzátette azonban: előfordulhat, hogy a radaradatok nem egyértelműek, vagy értelmezésre szorulnak, főként, ha a megfigyelt repülőgépnek működési hibája van. Szavait megerősítette Azharuddin Abdul Rahman, a polgári repülés vezetője is.
Egy ausztrál tv-állomás híre szerint az eltűnt gép első tisztje, Fariq Abdul Hamid két éve behívott két nőt a pilótafülkébe repülés közben. Egyikük most szerdán a tv hírműsorában elmondta, hogy ő és a barátnője a thaiföldi Phuket és a malajziai Kuala-Lumpur közötti egyórás úton végig benn lehettek a fülkében, a pilóták beszélgettek velük és dohányoztak is, annak ellenére, hogy mindkettő szigorúan tilos. Az adásban megszólaló Jonti Roos úgy látta, hogy ez nem volt szokatlan a gép személyzete számára.
Hugh Dunleavy, a Malaysia Airlines kereskedelmi igazgatója szerdán a Reuters hírügynökségnek nyilatkozva kijelentette, "nincs okunk feltételezni, hogy a személyzet bármilyen cselekedete okozta a gép eltűnését".
A keresés tovább folyik a Kína és az Andamán-tenger közötti nagy területen, a hatóságok még mindig nem jutottak közelebb annak kiderítéséhez, hogy mi történt a géppel és a fedélzetén lévő 239 emberrel.
Kínai lap szerint légtérbiztonsági együttműködési rendszerre van szükségEgy térségi légtérbiztonsági együttműködési rendszer szükségességéről jelentetett meg jegyzetet a Global Times című, angol nyelvű kínai napilap szerdán a Malaysia Airlines múlt szombaton eltűnt MH370-es járatának apropóján.
Kínában helyenként ingerült kritika fogalmazódott meg a légitársasággal, a malajziai hatóságok eljárásával kapcsolatban. A szakértői véleményre alapozott cikk arról igyekszik meggyőzni az olvasókat, hogy az adott helyzetben a légitársaság hibáztatása nem visz közelebb a megoldáshoz.
A tanulságok között ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy a repülőtereken sokkal szigorúbb szabályokra van szükség a biztonsági emberek kiválasztásától kezdve az útlevél-ellenőrzésig.
Az MH370-es járat balesete ritka összefogást idézett elő a régió országai között, amelyek "amúgy" területi vitában állnak egymással a Dél-kínai-tengeren - jegyzi meg a cikkíró, utalva arra, hogy a keresésbe több mint tíz ország kapcsolódott be.
A rendkívüli helyzetben történő együttműködés azonban szerinte gördülékenyebb lenne, ha a hasonló esetekre a térségbeli államok egyfajta világos cselekvési rendet alakítanának ki.
A szerző feleleveníti a 2004-es indiai-óceáni földrengést és szökőárat és a Haiyan tájfun tavalyi súlyos pusztítását a Fülöp-szigeteken, amelyekhez hasonlókra - állapítja meg - a gyors és hatékony reagálás csak szervezett együttműködéssel történhet. Ehhez rendszeres, közös gyakorlatokra lenne szükség, olyanokra, amilyenek katonai területen elvétve már léteznek.
A Dél-kínai-tenger feletti légtérben történő balesetek esetére is olyan közös jogi és eljárási szabályokra van szükség, amelyek az érintett országok tengeri és légi erőinek a lehető leggyorsabb reagálást, mentést teszik lehetővé - véli a Global Times szakértője, Csuang Kuo-tu.
Mindezeken túl azt javasolja, hogy Kína és a Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetsége (ASEAN) hozzon létre egy többoldalú biztonsági együttműködési rendszert a Dél-kínai-tenger körzetében. Hozzáteszi, ebbe az Egyesült Államokat is be kell vonni, annak ellenére, hogy egyesek szerint ez geopolitikai, biztonsági kockázattal járna. A szakértő (aki egy dél-kínai egyetem kutatóintézetének igazgatója) a kínai kormány részéről az eddiginél nyitottabb hozzáállást szorgalmaz annak érdekében, hogy az előre nem látható eseményeket jobban lehessen kezelni.
A szombaton eltűnt repülőgép 239 utasából 154 volt kínai, és rajtuk kívül is sokan kínai származásúak. A kínai vezetésre kezdettől nagy a belföldi közvélemény nyomása, hogy tudjon meg minél többet a történtekről, tájékoztassa az érintetteket, és tegyen meg mindent állampolgáraiért, a történtek pontos kiderítéséért.